Nyhedsbrev

nr. 41

Maj 2008

 

 

 

Fuglebjerggaard

 

 

 

Et usædvanligt nyhedsbrev:

 

På opfordring af Paul Holmbeck, som er direktør i Økologisk Landsforening, videresender vi hermed nedenstående gode opfordring. Vi ønsker virkelig at der kommer mere økologi på de danske marker, og at danske bønder i endnu højere grad kan komme til at opleve økologien som det ’normale’ og det ’andet’ landbrug som det afvigende. Og vi ønsker også at flere og flere som noget helt selvfølgeligt putter økologien i det daglige indkøb.

Men da det er ikke vores ærinde at støtte en udvalgt supermarkedskæde, vil vi benytte lejligheden til også at gøre kraftigt opmærksom på, at det mest bæredygtige, sunde, fairtrade indkøb sker ved at opsøge et af de snart adskillige farmers markeds, som er ved at se dagens lys over hele landet. Eller/og opsøge de gårde, som åbner deres døre og sælger direkte fra egne marker og dyr. Det giver endnu mere økologi – og utvivlsomt også endnu bedre økologi. Køber og sælger har indlysende fælles interesser i at springe flest mulige mellemled over. Så velkommen også i landets gårdbutikker og farmers markeder.

 

hilsener

Per Kølster og Camilla Plum

Butikken har som altid åben hver lørdag 10-16

www.fuglebjerggaard.dk

 

Og held og lykke med kampagnen:

 

 

 

 

 

 

 

 

Send mailen videre til venner og bekendte - og husk at købe økologi i SuperBrugsen onsdag!

 

Stem på økologi med din indkøbsvogn

 

Hver gang man køber økologi, stemmer man for bedre natur, mere dyrevelfærd og sundere produkter. Men den onsdag 14. maj tæller stemmen ekstra meget. Denne dag giver SuperBrugsen nemlig hele sit overskud fra salget økologiske varer til Økologisk Landsforenings arbejde med at få danske landbrug lagt om til økologi og sikre økologiske råvarer fremover.

 

Sidste år donerede SuperBrugsen også overskuddet fra én dags økologisalg, og det virkede: Forbrugerne bakkede op, og SuperBrugsens donation fik 21 landbrug og 2297 hektar lagt om til økologi (det svarer til 3350 fodboldbaner), til glæde for miljø, dyrevelfærd og for alle dem, der gerne ville se flere økologiske varer i butikkerne. 

 

Pengene går ubeskåret til ”omlægningstjek”, hvor økologikonsulenter sammen med landmanden gennemgår gården fra A til Z. Niels Kristensen, mælkeproducent tæt på Lemvig, fik sidste år lavet et omlægningstjek:

”Jeg havde haft tanker om økologi som en mulighed engang i fremtiden, men det var ikke noget, der pressede sig på. Da tjekket var en gratis mulighed, havde vi ingenting at tabe, og det var uforpligtende. Det gjorde det meget nemmere at prøve. Vi fik en grundig gennemgang af gården, og konsulenterne var åbne både om fordelene og ulemperne ved økologi på vores gård. Vi fik også gode fifs til at tackle det og komme i gang. Så vi blev faktisk klædt godt på til at tage den store beslutning,” siger Niels Kristensen, der efterfølgende valgte at lægge driften om til økologi.

 

SuperBrugsen spillede i 1993 en central rolle i det første gennembrud for økologi, da kæden satte priserne på økologisk mælk ned.

”Vi har været med til at drive økologien frem fra den spæde start. Nu vil vi gerne sikre økologiens videre udvikling, så vi også kan give vores kunder mulighed for at vælge lækre, danske, økologiske råvarer fremover. Vi er overbevidste om, at økologien bliver ved med at vokse. Derfor har vi brug for flere økologiske råvarer,” siger foodchef Mette Maix fra SuperBrugsen.

 

Køb derfor økologi i SuperBrugsen den 14. maj og vær med til sikre danske, økologiske råvarer for fremtiden. For at få mere at vide om økologi, klik ind på www.okologi.dk.